dinsdag 3 augustus 2010

Advergames in een notendop

Wereldwijd investeren adverteerders miljoenen in games. De Amerikaanse investeringen in games bereiken in 2012 naar verwachting ongeveer 650 miljard dollar. Advergames nemen daarvan 350 miljoen dollar voor hun rekening (Campanelli, 2008; Shields, 2008).
Advergames zijn games die een reclameboodschap bevatten. Een voorbeeld van een advergame is: ‘Smoothie Island’ van Optimel. In de advergame bevindt de speler zich op een tropisch eiland. Het doel van de game is om op het ritme van de muziek de juiste kleuren fruit en zuivel in de shaker te schieten. In level één maakt de speler een rode smoothie en in level twee een gele. Optimel laat de speler op een leuke en originele manier in aanraking komen met de productinformatie van de Optimel smoothie (Magneds).
De communicatie via games heeft adverteerders aangetrokken. Games bevatten een interactief platform voor adverteerders om boodschappen over te brengen aan publiek dat via meer traditionele media onbereikbaar is (Gonzalo & Gisbert, 2007; Shields, 2008). De grote investeringen die adverteerders doen in het ontwerp van game-strategieën onderstrepen het belang van dit onderzoek. Tot op heden is nog geen gefundeerde communicatiestrategie voor advergames ontwikkeld.

Advergames hebben een unieke vorm van communicatie (Bogost, 2007). De communicatie van games ontstaat door de interactie tussen de gamer en de advergame. Een advergame heeft een vorm van overtuigingskracht die via de regels van het spel door gamers ontdekt worden. De overtuigingskracht die in een game verwerkt zit heet procedurele retoriek (Bogost, 2007; Smith & Just, 2009). De mogelijkheid van een game om procedurele marketingargumenten te bevatten is een eigenschap die andere soorten media niet hebben

Geen opmerkingen:

Een reactie posten